Narrow your search

Library

KDG (1)

KU Leuven (1)

TPC (1)


Resource type

book (1)


Language

Dutch (1)


Year
From To Submit

2009 (1)

Listing 1 - 1 of 1
Sort by

Book
Identiteit als verhaal van de school.
Authors: ---
ISBN: 9789055739714 Year: 2009 Publisher: Budel Damon.

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het wordt vaak stil als de vraag naar identiteit wordt gesteld. Hoe komt dat toch? 
Dit kan omdat de vraag wordt opgevat als een vraag naar de betekenis van de grondslag. Dan lijkt identiteit buiten de verantwoordelijkheid van de school te komen liggen.  Het kan ook zijn dat men zich niets concreets bij identiteit kan voorstellen. 
De vraag naar de identiteit van katholieke basisscholen is echter een belangrijke vraag. Hoe kan deze vraag gedacht worden als een praktisch relevante vraag van deze scholen zelf? 
Dat kan door de vraag naar de identiteit op te vatten als een vraag naar wat de kwaliteit is die een school biedt en over de kwaliteit die ze nog niet heeft, maar graag wil realiseren. Als we kwaliteit weten te achterhalen, weten we ook wat de identiteit van onze school is. En als we dat weten, kunnen we vervolgens de vraag stellen wat onze identiteit te maken heeft met katholiciteit. 
Deze vragen kunnen beantwoord worden door een verhaal te vertellen. Identiteit kan blijken uit het verhaal dat de directeur, leerkrachten, bestuurders, ouders en niet te vergeten leerlingen vertellen. Het is daarbij belangrijk om de verhalen van al deze betrokkenen te verbinden tot ??n verhaal van de school. Hoe zijn deze met elkaar te verbinden? En, hoe kan het gezamenlijke verhaal van de school worden verbonden met verhalen uit de katholieke traditie? 

De bundel is opgebouwd volgens een drieslag. In het eerste deel worden theoretische reflecties opgenomen waarin een fundament wordt gegeven aan de hand van de centrale concepten identiteit, kwaliteit en narrativiteit. Het tweede deel presenteert onderzoek naar de praktijk. Het derde deel bevat een aantal praktische handreikingen. Hier worden een aantal werkwijzen of instrumenten gepresenteerd die betrokkenen kunnen ondersteunen om hun verhaal van de school te vertellen, het te verbinden tot een gezamenlijk verhaal van de school, en om dat verhaal te kunnen verbinden met verhalen uit de katholieke traditie.


Listing 1 - 1 of 1
Sort by